Dopravná situácia v Hlohovci patrí medzi jednu z najpálčivejších oblastí života v meste. Niet sa čo čudovať. Takmer každodenné kolóny spomaľujúce prejazd centrom mesta, narastajúca nervozita vodičov aj chodcov a životu nebezpečné situácie, ktoré sú dôsledkom vysokého počtu automobilov a neprehľadnej cestnej premávky. V marci tohto roku sme vás na stránkach Magazínu informovali o krokoch, ktorými sa vedenie mesta rozhodlo zlepšiť dopravnú situáciu v Hlohovci. Konkrétne išlo zredukovanie a presun niekoľkých priechodov pre chodcov na Ulici SNP a zjednosmernenie Radlinského ulice. Pôvodné priechody pred mliečnym barom, ČSOB a pred budovou pošty zanikli. Nové priechody pre chodcov sa objavili oproti predajni Elektro Vykopal a za križovatkou pri pošte. Mesto si od týchto zmien sľubovalo najmä redukciu kolón a plynulejšiu premávku.
Vzhľadom na to, že avizované zmeny sú už niekoľko týždňov skutočnosťou, opýtali sme priamo občanov v uliciach mesta, ako vnímajú tieto kroky a či takéto riešenie bolo pre dopravu v Hlohovci prínosom. Odpovede respondentov boli pomerne rôznorodé. Ich postoj značne ovplyvnila aj skutočnosť, či vyššie zmienené zmeny pociťujú z pozície vodiča alebo chodca. Niektorí sa domnievajú, že pre motoristov sa prejazdnosť centrom mesta čiastočne zlepšila a nové usporiadanie priechodov pre chodcov považujú za dobré riešenie. Na druhej strane sa objavili aj názory, že realizované zmeny nepriniesli žiadny osoh a dopravná situácia sa oproti predchádzajúcemu stavu vôbec nezmenila. Poniektorí by dokonca uvítali, keby sa priechody pre chodcov vrátili na svoje pôvodné miesta.
Vodiči sa sťažovali na chodcov, ktorí ich nerešpektujú a nedisciplinovane prechádzajú cez cestu na neoznačených miestach. Väčšina z opýtaných však nevidí v takomto riešení dopravnej situácie väčší význam. Opakovane zazneli názory, že jediným východiskom, ktoré by mohlo odbremeniť mesto od náporu automobilov, je obchvat.
Zostrih ankety:
Podľa zástupcu riaditeľa Obvodného oddelenia Policajného zboru v Hlohovci – Bc. Miroslava Žáka boli realizované zmeny nevyhnutné. Prikláňa sa k názoru, že jednoznačne prispeli k zlepšeniu priechodnosti Radlinského ulice a zredukovanie priechodov napomohlo k istému zrýchleniu premávky v meste. Miroslav Žák víta najmä skutočnosť, že vodiči nemusia stáť doslova na každom úseku cesty a z pohľadu bezpečnosti považuje priechody za lepšie označené. Zo strany chodcov hovorí zástupca riaditeľa o zmenách v doprave len ako o miernom zlepšení: „...väčšina chodcov vstupuje na priechody bez toho, aby sa presvedčili o tom, či môžu bezpečne prejsť cez komunikáciu, potom dochádza k zbytočným zdržaniam a kolíziám, prechádzajú po jednom a nie v skupinách, čím spôsobujú zbytočné dopravné zápchy.“ Aj Miroslav Žák však vidí najväčší problém nepriaznivej dopravnej situácie v Hlohovci v tom, že mestu chýba cestný obchvat.
V rubrike Otázky pre Mesto, sme sa kompetentných priamo opýtali, akými alternatívami riešenia neúnosnej dopravnej situácie Mesto Hlohovec disponuje. Túto otázku opakovane otvorili počas zasadnutia mestského zastupiteľstva aj niektorí občania, ktorí sa obávajú, že navrhovaný dopravný projekt zasiahne aj časti, kde bývajú. Vypracované návrhy riešenia sa týkajú preložky ciest II/507 a II/513, ktoré sú zakomponované v schválenom Územnom pláne mesta Hlohovec a taktiež v schválenom Územnom pláne VÚC Trnavského samosprávneho kraja.
Do akej miery je takýto projekt skutočne reálny, približuje vo svojom stanovisku prednostka Mestského úradu v Hlohovci, Ing. Eva Lukáčová: „Cesty II/507, II/513 nie sú v správe mesta Hlohovec, ale v správe Trnavského samosprávneho kraja. Realizáciu prekládok ciest preto priamo a zásadne ovplyvňuje pridelenie finančných prostriedkov z rozpočtu kraja, a to na vypracovanie projektových dokumentácií a taktiež na samotné stavby.“ Aby sa výstavba mohla realizovať, muselo by sa pristúpiť k majetkovoprávnemu vysporiadaniu dotknutých pozemkov. „Tieto pozemky zväčša nepatria do majetku mesta Hlohovec ani do majetku Trnavského samosprávneho kraja,“ uvádza ďalej Eva Lukáčová.