Mesto Hlohovec chystá spustenie internetovej stránky, ktorá má prebudiť cestovný ruch v regióne. Portál za 33-tisíc eur bude financovaný najmä z eurofondov. Zákazku dostala spriaznená agentúra bez výberového konania.
Minulý rok vypracovala Hlohovecká regionálna rozvojová agentúra TTSK (ďalej HL RRA) projekt zameraný na cestovný ruch v okrese. Združenie, ktorému šéfuje Marek Lietava zinkasovalo za prípravu materiálu 19 500 eur. Predložený projekt na ministerstve uspel a mesto dostalo vyše 220-tisíc z fondov Európskej únie a štátnej kasy. Zvyšných päť percent uhradí z mestského rozpočtu. Súčasťou zámeru je aj zriadenie internetovej stránky za 33-tisíc eur.
Zmluvu o vytvorení portálu podpísal primátor Peter Dvoran. Lukratívnu objednávku opäť získala HL RRA. „Výberové konanie sa nerealizovalo žiadne,“ informovala prednostka Eva Lukáčová, pričom sa odvolala na zákon o verejnom obstarávaní pri zákazkách s nízkou hodnotou. O dodávateľovi rozhodol prieskum trhu. Okrem tunajšej agentúry mesto oslovilo aj podnikateľa z Oravskej Polhory a firmu z Nitry. „Informačný portál vytvorí naša agentúra v spolupráci s jej zmluvne poverenými projektovými manažérmi,“ uviedol Lietava. “Miliónovú“ zákazku tak dostalo združenie, ktoré touto prácou nakoniec poverí ďalšie firmy.
Samotná zmluva o vytvorení portálu je zostavená veľmi všeobecne a nejasne. Pri objednávkach v tejto cenovej hladine je bežné, že si klient vyberie návrh z niekoľkých variantov. Takáto možnosť tu chýba. V dokumente sa nehovorí ani o jazykových mutáciách, napriek tomu, že ide o sféru cestovného ruchu. Ďalej nerieši množstvo obsahových a technických detailov, ktoré sú pri zadávaní tvorby stránky tohto rozsahu úplnou samozrejmosťou. Naopak, v obchodnej zmluve je zaradená aj bežne dostupná bezplatná služba.
Zjednodušene povedané, na základe tohto dokumentu vôbec nie je možné zistiť, či je stanovená suma adekvátna. „Cena vychádza z náročnosti a rozsahu webového riešenia zahŕňajúc viacročnú marketingovú kampaň a serverhosting,“ vyjadril sa riaditeľ agentúry s odvolaním sa na obsah zmluvy. Faktom ale je, že citované aktivity zmluva vôbec nerieši. Čiastka za zhotovenie portálu pritom tvorí len zlomok nákladov, ktoré zabezpečia úspešnosť projektu.
Absurdné je aj široké časové rozmedzie, ktoré má dodávateľ na vytvorenie diela. S jeho odovzdaním sa počíta až v septembri budúceho roku. „Termín je stanovený vzhľadom na prípravu aktivít, zberu údajov a partnerov projektu,“ uviedla prednostka.
Možno si treba položiť otázku, či v tomto prípade išlo skutočne o amaterizmus, alebo dobre premyslený účel. Nedokonalosť zmluvy totiž otvára priestor pre rôzne dodatky a s tým spojené ďalšie náklady.
Istú príbuznosť s týmto zámerom nebolo treba hľadať ďaleko. Susedná župa si dala v roku 2009 vytvoriť portál www.regionnitra.sk zameraný na cestovný ruch. Model aj cena sú obdobné ako v Hlohovci.
Za zhotovenie stránky zaplatil kraj agentúre vyše 30-tisíc eur. Pol roka od podpísania zmluvy vznikol dodatok týkajúci sa jej údržby. Za dopĺňanie fotiek a článkov, sledovanie pošty a kontrolu diskusného fóra si agentúra mesačne účtovala približne 1 600 eur, čiže viac ako 50 eur denne. Výsledkom je stránka vytvorená v upravenom bezplatnom redakčnom systéme, ktorá má do dnešného dňa iba pár desiatok fanúšikov a úplne prázdne diskusné fórum.
Pre porovnanie, oficiálna stránka Hlohovca stála aj vrátane nedávneho redizajnu necelých 3 300 eur. To je presne desatina zo sumy, za ktorú vyvolená agentúra vytvorí portál o cestovnom ruchu v okrese.