Na poslednom zasadnutí Mestského zastupiteľstva mesta Hlohovec dňa 15. februára 2007 zaznela v súvislosti s hodnotením kamerového monitorovacieho systému myšlienka inštalácie kamier na našich školách. Tento podnet iniciovali niektorí riaditelia tunajších škôl vzhľadom na fakt zvyšujúcej sa agresivity a to nie len zo strany žiakov, ale dokonca aj rodičov voči pedagógom.
Či a kedy bude táto myšlienka realizovaná ešte nie je známe, faktom však ostáva, že na niektorých slovenských školách, ktoré vlastnia kamerový monitorovací systém došlo k reálnemu poklesu krádeží a výtržností. Z technického pohľadu by bolo ideálne, keby škola, ktorá sa pre takéto riešenie rozhodne, nainštalovala kamery na najfrekventovanejších miestach v interiéri aj exteriéri budovy školy. Jedná sa najmä o chodby, šatne, vchod a školské ihrisko. Nezanedbateľnou výhodou je aj archivácia záznamov, ktorá môže riešenie vzniknutých problémov podstatne urýchliť.
Výhody, ktoré by mohli kamery priniesť, spočívajú predovšetkým v monitorovaní cudzích osôb v priestoroch školy, sledovaní pohybu žiakov, prípadne ich rodičov. Kamery by zaznamenali agresívne prejavy správania, ktoré neraz medzi deťmi prerastajú do rôznych foriem šikanovania, alebo ničenia školského majetku, na obnovu ktorého sa každoročne vynakladajú nemalé sumy. Išlo by o krok, ktorého najväčšia výhoda spočíva najmä v jeho preventívnom účinku. Na druhej strane sa stáva, že niektorí rodičia a pedagógovia takéto riešenie radikálne odmietajú. Považujú ho za vážne obmedzovanie osobnej slobody s odvolaním sa na Občiansky zákonník a ochranu osobnosti a súkromia.
Je zarážajúce, že situácia na našich školách dospela až do bodu, kedy sa úplne reálne uvažuje o takýchto formách riešenia. Keď George Orwell napísal svoj slávny román „1984“ bolo niečo podobné, jednoznačne považované za sci–fi. Dieťa vždy podvedome, akosi prirodzene, hľadá a potrebuje nejaký vzor. Vo svojom veku si ešte nevyberá, absorbuje to, čo sa ponúka. Miesto zaneprázdnených rodičov supluje televízia, internet, časopisy - média, ktoré vytvárajú a prezentujú hrdinov dnešnej doby v tých najpestrejších farbách. A tak sa vzormi našich detí stávajú herci akčných seriálov, škandalózne hviezdy showbiznisu, alebo agresívne animované postavičky z militantných počítačových hier. Aby ste si dokázali urobiť lepšiu predstavu o tom, čoho všetkého by mohol byť svedkom takýto kamerový monitorovací systém, ponúkame vám niekoľko dostupných videí z internetu, ktoré si zrežírovali samotné deti.
Video 1, Video 2, Video 3, Video 4, Video 5.
A práve človek, ktorý musí strážiť, vychovávať, formovať a vzdelávať tieto deti je učiteľ. Presne ten istý človek, ktorý v minulosti, spolu s farárom patril v spoločnosti medzi tých najváženejších. Doba sa však zmenila a s ňou sa zmenilo aj jeho spoločenské postavenie. Učiteľ charakterom svojej práce, ani výškou zárobku nespodobňuje žiadnu ikonu tohto konzumného sveta lacnej matérie, klesol v očiach spoločnosti na priečky, ktoré si určite nezaslúži.
Len málokto si však uvedomuje mieru zodpovednosti, ktorá leží na jeho pleciach. Nie je nič prehnané na tvrdení, keď povieme, že ide doslova o život. Veď predsa výchova a vedomosti, ktoré si žiak odnáša zo školských lavíc do značnej miery formujú celú jeho budúcnosť. Na druhej strane ide o život aj ako o holý fakt. V dobe, keď dieťa prepichne svojho spolužiaka štetcom, je učiteľ vystavený nesmiernemu tlaku. Nápor naňho kladie istota bezpečnosti, na ktorú sa tak spoliehajú rodičia, keď vyprevádzajú svoju ratolesť ráno do školy. Ak už nedokáže táto spoločnosť učiteľov adekvátne ohodnotiť, prejavme im aspoň viac úcty a nielen v deň, keď majú svoj sviatok.