Hlohovec
Pravá stránka Hlohovca



Magazín

4. december 2012

Agentúra zneužila i foto najčítanejšieho denníka

Oliver Pestún spoluprácu s miestnou agentúrou spochybňuje. Od matky šéfa dotknutej firmy sa dočkal nepríjemného telefonátu.

Agentúra zneužila i foto najčítanejšieho denníka

Ani 20 mesiacov nestačilo Hlohoveckej regionálnej rozvojovej agentúre (HL RRA), aby vytvorila komplexný webový portál so všetkým, čo mal obsahovať. Internetová stránka je súčasťou projektu Via Hlohoviensis, ktorý má ambíciu prebudiť turizmus v regióne. Za dielo agentúra zinkasovala 27 500 eur. Pôvodne jej malo na účet pribudnúť až 33-tisíc. Čiastka však bola bezdôvodne navýšená. Keď sme mesto na chybu upozornili, kompetentní sumu upravili.

Služba stále neponúka, čo zhotoviteľ sľuboval

Dlho očakávaná webstránka uzrela svetlo sveta na sklonku októbra. Stalo sa tak na druhý deň potom, ako sme verejnosť informovali, že portál je stále nedostupný. Nič to ale nemení na fakte, že zahorúca vypustená služba stále neponúka to, čo zhotoviteľ sľuboval. Na stránke, ktorá chce vzkriesiť cestovný ruch v regióne, doteraz chýba najmä jazyková mutácia.

Príbeh o tom, ako sa HL RRA k zaujímavým zákazkám dostala, je už všeobecne známy. Na to, aby sa mohla uchádzať o zhotovenie webového portálu, nemusela ani pôsobiť v danej oblasti. Prečo aj? Dnes predsa viac ako odborná spôsobilosť zavážia kontakty na správnych miestach. V paródii na výberové konanie pod taktovkou mesta sa tak stretli mená, ktorých prepojenie so šéfom HL RRA Markom Lietavom je jasné a nespochybniteľné. Inak povedané, kamarátska služba. Zmanipulované výberové konanie prezradili nielen identické tlačivá, ale i rovnaká chyba v cenových ponukách.

Cenová ponuka

Cenová ponuka

O rozruch sa agentúra postarala aj ďalšou zákazkou, ku ktorej sa dostala za obdobných okolností. Tentoraz s mestom podpísala zmluvu na vytvorenie koncepcie cestovného ruchu za 27 900 eur. Ide o akúsi vlastivedu, ktorá má zmapovať turistické možnosti regiónu. Materiál sa dostal i na rokovacie stoly poslancov. A to hneď dvakrát. Dôvod? V pôvodnom dokumente totiž agentúra použila fotografie bez platnej licencie. Jednoducho, obrázky ukradla.

Nedali sme súhlas na použitie fotky

Pre upresnenie je potrebné uviesť, že ani zďaleka nešlo iba o fotky zo stránky hlohovecko.sk. Medzi zneužitými zdrojmi figuruje i najčítanejší denník na webe čas.sk, ktorý sme v tejto súvislosti oslovili. „Naša spoločnosť neeviduje žiaden záznam o tom, že by sme dávali súhlas na použitie fotografie,“ reagovala na margo konkrétneho záberu asistentka redakcie spoločnosti Ringier Axel Springer Slovakia Mariana Bieliková.

Potom, ako sme agentúru na nezákonné konanie upozornili, Lietava predložil novú verziu s 18 vymenenými fotkami. Poslancom mesto naservírovalo zmenu s nevinným tvrdením o nepresných údajoch týkajúcich sa autorov fotografií. Dnes dokonca Lietava interpretuje prešľap absurdným spôsobom a používa naše včasné odhalenie na vlastnú obranu. Podľa neho išlo iba o 8-dňové použitie fotiek. Je však zrejmé, že ak by sme na pochybenie neupozornili, boli by obrázky nič netušiacich autorov súčasťou 28-tisícového dokumentu dodnes.

Kontrolovať verejné peniaze je moja povinnosť

Aj vďaka medializovanému škandálu sa Oliver Pestún opakovane zaujímal, či mesto neplánuje spoluprácu s agentúrou prehodnotiť. Od primátora Petra Dvorana sa doteraz odpovede nedočkal. Dočkal sa však nepríjemného telefonátu. O ten sa postarala matka Marka Lietavu, ktorej poslancova iniciatíva začala prekážať. „Ja som predsa zástupca občanov a kontrolovať nakladanie s verejnými peniazmi je mojou povinnosťou,“ vysvetlil rozhorčenej pani Lietavovej Pestún.

Lietava obhajuje výsledky HL RRA všeobecným prospechom, ktorý si vyžiadal mnoho času i úsilia. Šéf agentúry ďalej tvrdí: „Mesto Hlohovec zafinancuje z vlastnej kasy iba 5-percent projektu, t.j. 11-tisíc eur.“ V skutočnosti však nejde iba o tento podiel. Len za samotnú prípravu projektu Via Hlohoviensis zinkasovala HL RRA od mesta 19 500 eur. Pri jeho predkladaní v tunajšom parlamente však poslancov nikto neinformoval, že materiál spracuje externá firma. Mimochodom, agentúra to musela stihnúť v expresnom termíne. Od schválenia v zastupiteľstve po predloženie na príslušnom rezorte totiž ubehli iba 3 týždne.

Cenová ponuka

Celkovo je projekt rozpočtovaný na 234-tisíc eur. Väčšinu z tejto sumy vykryjú eurofondy a zdroje zo štátnej kasy. Pravdou ale je, že ani v prípade mesta nejde o lacný špás. Ak k sume za projekt pripočítame 5-percentné spolufinancovanie stratégie a webstránky zistíme, že na Via Hlohoviensis zatiaľ padlo z mestskej pokladnice vyše 22-tisíc eur. K tejto sume ešte pribudne spolufinancovanie ďalších diel a podujatí.

Ide o výrobu tisícok propagačných brožúr, DVD či zorganizovanie niekoľkých kultúrnych a športových akcií. Tie zabezpečí zatiaľ neznámy dodávateľ. Bude zaujímavé sledovať, či mesto pri výbere opäť použije rovnaký kľúč, aký uplatnilo pri Lietavovej agentúre. Naďalej je otázne i to, do akej miery zmienené počiny premenia región na turistický magnet.  

Galéria k článku





Podobné témy
Pomôže 120-tisíc brožúr zviditeľniť región?
Pomôže 120-tisíc brožúr zviditeľniť región?
Na propagáciu pôjde 70-tisíc eur. Toľko mesto zaplatí za brožúry, film a obaly na prezentačné materiály.

“Miliónová“ webstránka je stále nedokončená!
“Miliónová“ webstránka je stále nedokončená!
Webový portál stále neponúka to, čo agentúra sľubovala. Gulášpartiu a futbalový turnaj si mesto objednalo za 20-tisíc eur.

Drahá webstránka je stále nedostupná
Drahá webstránka je stále nedostupná
Predražený portál o cestovnom ruchu by sa mal objaviť už v najbližších dňoch. Pomôže turizmu v regióne?

Podpora turizmu alebo divadlo?
Podpora turizmu alebo divadlo?
Výberové konanie na webstránku bolo zmanipulované. Aktérov prezradila školácka chyba.

Turizmus má prebudiť webstránka, tisíce brožúr či DVD
Turizmus má prebudiť webstránka, tisíce brožúr či DVD
Nejasnosti okolo 33-tisícového portálu pokračujú. Mesto zatiaľ zmluvu neobhájilo.